WPinaday

Hoger in Google? Vijf tips om hoger te scoren in zoekmachines

Hoger in Google en andere zoekmachines? Het team van WPinaday heeft vijf tips om hoger te komen in Google op een rij gezet waarmee je zelf vandaag nog een goede start kan maken. We gaan je niet in het diepe gooien, maar leggen het zoveel mogelijk zonder vaktermen uit. Zo leg je zelf al een goede basis voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

1. Leg de focus op de inhoud van je website

Een van de belangrijkste punten waar je mee kan scoren in zoekmachines is de inhoud van de website. Het is van groot belang dat de website genoeg tekst bevat, beschrijvende afbeeldingen heeft en dat de teksten vooral geschreven zijn voor de bezoeker, en niet de zoekmachines.

Aangeraden wordt om een minimum van 300 woorden per website tekst te gebruiken en geen teksten te kopiëren van andere websites. De slimme algoritmes van de zoekmachines herkennen dit namelijk en straffen websites hier op af. Met ‘duplicate content’ zal je website nooit hoger in Google komen.

Daarnaast moet er rekening gehouden worden met de keyword density (zoekwoord dichtheid). Dit is hoe vaak het zoekwoord voor komt op een pagina. In de ideale situatie ligt dit percentage tussen de 2% en 4%.

2. Hoger in Google? Gebruik Google’s eigen diensten

google-mijn-bedrijf-in-zoekresultaten

Om hoger in Google te komen kan je ook de voordelen gebruiken van Google haar eigen diensten. Zo is het verstandig om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken voor je bedrijf en hier correcte gegevens in te vullen (denk aan openingstijden, telefoonnummer en categorieën). Daarnaast kan je in Google Mijn Bedrijf je website linken.

Ook is het van groot belang om je website aan te melden bij Google Webmasters, de plek voor website eigenaren om aan Google het bestaan van je websites te melden. Via Google Webmasters laat je Google weten dat je website bestaat. Daarnaast kan je gebruikmaken van de handige tools om zoekverkeer te analyseren en een Sitemap verzenden zodat Google weet welke pagina’s geïndexeerd moeten worden.

3. Zorg voor een goede, eigentijdse, website

Een goede Google ranking valt of staat bij je website. Is je website niet gebruiksvriendelijk en niet geoptimaliseerd voor mobiele telefoons? Of gebruik je verouderde technologieën zoals bijvoorbeeld flash? Dan kan je er van uit gaan dat je niet optimaal gevonden wordt.

Het is daarom van groot belang om bij het bepalen van een SEO-strategie te kijken naar de kwaliteit van je huidige website. Mogelijk voldoet je website niet meer aan de kwaliteitseisen van vandaag de dag.

Kom je er zelf niet uit? WPinaday is gespecialiseerd in het maken van nieuwe generatie websites. Bekijk de mogelijkheden op de pagina ‘Website laten maken‘.

4. Content out-of-date? Dat is not done!

Staat er verouderde content op je website? Of heb je je website lang niet bijgewerkt? Pas dit dan zo snel mogelijk aan. Het gevaar ontstaat namelijk dat Google ontdekt dat je website niet actueel is, maar nog erger is dat een bezoeker verouderde content op kan vatten als actuele informatie. Bij verkeerde openingstijden kan dit resulteren in frustratie bij een potentiële klant.

5. Maak specifieke landingspagina’s

Landingspagina’s binnen je eigen website kunnen je helpen met het binnenhalen van nieuwe klanten én hoger komen in Google tegelijk. Het zit namelijk zo: wanneer je een landingspagina maakt voor bijvoorbeeld ‘Loodgieter Haarlem’ en de teksten daarin goed optimaliseert, dan is de kans aanwezig dat je geïndexeerd wordt op de zoekopdracht. Dit kan een goede manier zijn om nieuwe klanten te werven.

Natuurlijk zijn deze vijf tips niet alles. Bij zoekmachineoptimalisatie komt nog veel meer kijken. We hopen dat we met deze blog je kennis over zoekmachineoptimalisatie verruimd hebben. Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Wij maken graag kennis!

Stanley van Heusden
Oprichter en creative director van WPinaday. Maakt al sinds zijn negende websites.