Amazon in 2020 naar Nederland: Zo verkoop je producten op Amazon.nl

Deel dit bericht!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Februari 2020 is het volgens Retail deskundigen eindelijk zover: Amazon komt naar Nederland! Dat dit de Nederlandse markt op zijn kop gaat zetten is een feit, maar hoe maak jij hier als aanbieder slim gebruik van? En misschien nog belangrijker: Hoe verkoop je jouw producten op Amazon.nl?

Van alle aankopen begint de klantenreis in 57% van de gevallen online. Met het steeds groter wordende aanbod van e-commerce websites stijgt dit aandeel snel. Het wordt ons erg gemakkelijk gemaakt om voorafgaand van een aankoop nog snel online reviews en specificaties te bezichtigen. Voor retailers is het dus enorm belangrijk om over een breed en informatief online aanbod te beschikken. Amazon is hier één van de beste aanbieders voor.


Aankondiging: Amazon komt naar Nederland

Het was de bedoeling de komst van deze webgigant voorlopig onder de pet te houden maar er lekte al gauw interne mailtjes via LinkedIn aan Nederlandse Amazon partners waarin vermeld werd zich voor te bereiden op de uitbreiding naar Nederland. Er is nog géén officiële release datum vastgesteld maar als we de geruchten mogen geloven zal dit ergens rond eind februari zijn. Toekomstige partners kunnen zichzelf wel al aanmelden om Amazon verkoper te worden via Services.amazon.nl.

In de geleakede mailtjes stond grootse informatie. Zo wilt Amazon een flinke head-start maken met 24 product categorieën en ‘’meer dan een miljoen fysieke producten.’’


Concurrentie van andere marketplaces

Amazon levert al sinds 2014 digitale producten als e-books aan Nederland. In 2016 werd er een vertaalde versie van de Duitse Amazon aangeboden en kwam de optie fysieke producten te leveren aan Nederland. Het nadeel van deze methode was dat het goedkope Amazon, hierdoor vaak alsnog vrij duur was voor de Nederlandse consument. Bedrijven als Bol.com en Wehkamp kwamen hierdoor met een oplossing: Een systeem net zoals Amazon, maar dan enkel voor Nederlanders.

Het internet ontwikkelt zich razendsnel en als bedrijf is het daarom belangrijk continu in beweging te blijven. De opkomst van online Marketplaces is een cruciale methode om je bedrijf uit te breiden en jouw producten makkelijker vindbaar te maken op het wereldwijde web. Uit een onderzoek onder 2.000 Nederlandse online-shoppers bleek dat driekwart van de Nederlanders zijn zoektocht start op een online Marketplace als Wehkamp, Bol.com of Fonq. Met de komst van een Nederlandse Amazon zal dit percentage alleen maar toenemen.

De bestaande Nederlandse marketplaces zijn al een hele uitkomst, maar Amazon doet er nog een schepje bovenop. Bedrijven als Bol.com vragen namelijk hogere ‘fees’ voor de verkoop van producten via een derde partij. Het voordeel van het businessmodel van Amazon in Nederland is dat jij jouw producten voor dezelfde prijs kan verkopen als in het verleden, maar er veel meer aan overhoudt. Daarnaast heeft Amazon een gigantisch bereik waardoor je er ook een enorme afzetmarkt bij krijgt.

Verkopen via Amazon met WooCommerce

Wil jij ook Amazon verkoper worden? Amazon partner worden in Nederland is zo gedaan.

Om te beginnen moet je je hier registreren. Kies een categorie, creëer een nieuw ‘’Amazon seller account’’ en zet je seller profiel op. Als je niet over een website met WooCommerce beschikt is het tijd om aan te geven wat voor producten je gaat verkopen. Geef een uitgebreide productbeschrijving voor een betere vindbaarheid en conversie. Voeg deze producten zo snel mogelijk toe om je inventaris te kunnen managen en orders te kunnen ontvangen. Het is belangrijk om deze voorraad altijd op tijd bij te vullen om boven je competitie te blijven staan.

Heb je al een WooCommerce website? WordPress maakt het mogelijk je WooCommerce catalogus te synchroniseren met een online Marketplace als Amazon zonder extra gedoe. Dankzij plug-ins als ‘’Amazon and eBay Integration for WooCommerce’’ kan je jouw complete WooCommerce inventaris in een handomdraai aan Amazon en eBay linken. De plug-in synchroniseert je voorraad, bestellingen, prijzen en product beschrijvingen in real-time. Zo ben je nooit met dubbel werk bezig. Enorm efficiënt dus!

Lees verder

Website tips

WordPress en SEO: Een perfecte match

Als je ook maar even door een online marketing website heen scrolt zie je het tig keer voorbij komen: Goede zoekmachine optimalisatie (SEO) is belangrijk.

WPinaday®
Spaarne 55-III
2011 CE
Haarlem

WPinaday kantoor

Afspraak maken

Je bent van harte welkom!

Website laten maken

Offerte aanvragen

Brief ons voor een offerte.